Mariakirken 19 mars kl 21.00

PARIBUS VOCIBUS (like stemmer)
Bergen Barokk og Marianne Beate Kielland

Vi ble nødt til å endre noe i programmet i kveld pga sykdom. Men ideen med programmet har vi opprettholdt; vi kobler vokal- og instrumentalmusikk som ble skrevet til hoff og kirker i noen av de mange tyske statene på 1600-tallet.
Noen av sangene og instrumentalstykkene har vi klippet og limt i, og på den måten oppstår nye konstellasjoner hvor sangen ‘kommenterer’ instrumentalstykker eller omvendt.
Utfordringen når vi gjør slike valg blir å lage en liste over hva som kommer når i programmet, det er lettere å beskrive slik:

Bone Jesu, verbum Patris av Heinrich Schütz er en vokalduett, altså skrevet for to sangere. Vi har arrangert den noe slik at dialogen skjer mellom fioliner på en side og sangen på den andre.

Deler av Vincenzo Albricis (1631-1696?) Sinfonia danner rammen for Eile mich, Gott, zu erretten, en gjendiktning av Salme 70, – «Skynd deg, Gud, og hjelp meg, Herre, fri meg ut! La dem som står meg etter livet, bli til skamme og til spott!».

Heinrich Albert (1604-1651): O, der rauhen Grausamkeit
Johann Vierdank (1605-1646): Sonata
Heinrich Schütz (1585-1672): O Misericordissime Jesu og O Jesu nomen dulce

Johann Rosenmüller (1619-1684): Sonata

Vi avslutter med en ciaccona (et repeterende bassmønster) på sangen Einsamkeit, du Qual der Hertzen av Johann Krieger (1649-1725), og vi syntes at den mollstemte delen fra Johann Valentin Meders (1649-1719) Ciaconne passet godt inn som en utfylling av Kriegers stykke.

Marianne Beate Kielland, mezzosopran
Stefan Lindvall og Chien-Yu Chu, fiolin
Hans Knut Sveen, orgel og cembalo
i samarbeid med Bergen domkirke menighet med støtte fra Norsk kulturråd og Bergen kommune.

This entry was posted in Arrangement, Nytt om Bergen Barokk. Bookmark the permalink.