Categories
Arrangement

Absolutt strykende

Pause for cello (foto: Eirik Kjøde Ødegård)

Det er neppe noen ukjent sak at Bergen Barokks sjefsstryker Stefan Lindvall har en helt spesiell interesse for 16- og 1700-talls repertoar for strykere, i den stilen vi finner igjen i Tyskland og Østerrike. Til konserten på Christinegård 6. sept. har han satt sammen et helt unikt program som nok forklarer nettopp den entusiasmen.
I et ensemble for to fioliner, bratsj, cello og cembalo åpner Bergen Barokk for lytting til musikk av både kjente og mer uvante navn fra barokkrepertoaret.

Haydns forgjenger som kapellmester i Esterházy, Gregor Joseph Werner skrev, før tiden ved Habsburg-hoffet en samling kvartetter i strukturen av fuger. Kanskje ikke tilfeldig, siden han var en av de mange studentene hos kontrapunkt-nestoren Johann Fux.

Noe tidligere, i 1695 ga benediktinermunk og fiolinst Romanus Weichlein sitt Opus 1, Encaenia musices, en samling av 12 instrumentalsonater for ulike ensembletyper. Ordet encaenia peker mot akademiske innvielsesritualer, en slags innvielse i musikken, kanskje han speiler på sin egen inntreden i selskapet av komponister som Biber, Schmelzer, Muffat og andre fra hans samtid i Østerrike?
I så fall kunne han kanskje se for seg en plass rundt et virtuelt Mensa sonora, som er tittelen på Heinrich Ignaz Franz von Bibers instrumentalmusikk dedikert til å akkompagnere fyrstelige middager. Del 3 fra den samlingen er en samling dansesatser og en vakker chaconne.

Georg Philipp Telemann ga på 1730-tallet ut en samling ensemblestykker med en referanse til det som var et stort tema i tiden, nemlig de store stilene i italiensk og fransk musikktradisjon og hvordan de kunne smeltes sammen i en enda idealisert og blandet stil, altså en tysk. Telemanns samling av firstemmige stykker ble populært hetende Pariserkvartetter og er stadig på spillelister og konsertprogram i hele verden. Sonaten som Bergen Barokk spiller derfra er opprinnelig skrevet for fløyte, fiolin, gambe og basso continuo, så denne versjonen er altså i Lindvalls ånd – absolutt strykende.

Medvirkende:
Stefan Lindvall og Chien-Yu Chu, fiolin
Hans Gunnar Hagen, bratsj
Siri Hilmen, cello
Hans Knut Sveen, cembalo

Konsert i Christinegården hovedgård, Bergen. 6. september kl. 14.00
Arrangmenetet gjennomføres med hensyn til smittevern.
Arrangør: Foreningen Antikk Musikk

Støttet av Bergen kommune og Norsk kulturråd.