I programmet Hjemme hos familien Bach løfter Bergen Barokk fram en side ved Bachs musikk som kanskje er litt mindre kjent enn pasjonene, kantatene, orgelmusikken, orkesterverkene osv. Ut fra både fortellinger og ikke minst fra Anna Magdalena Bachs egen notebok får vi innblikk i hvordan musikk også var en viktig del av familien Bachs hjemlige liv.
Gjennom åndelige sanger, koralbearbeidelser, danse- og instrumentalmusikk, inspirert av mangfoldet i Anna Magdalenas notebok, gir Bergen Barokk et bilde av hvordan både mer og mindre kjente musikkverk kan anta en annerledes form enn vi kanskje er vant til å høre dem. Husmusikk som dette kan hevdes å være en spesielt tysk praksis, i hvert fall om vi studerer beskrivelser og musikkpublikasjoner fra 1700-tallet. Denne praksisen kan igjen knyttes til det som i den lutherske tradisjonen ble viktig, nemlig å pleie det åndelige liv, ikke bare gjennom tekst, men gjennom sang og musikk. Da den pietistiske retningen etterhvert bredte seg i det nordlige Tyskland og i Skandinavia var det den hjemlige andakten og sangen som ble en styrke for det pietistiske hovedfokuset, å styrke ens personlige forhold til og ansvar overfor ens gud.
Sterke spor av dette finner vi i den norske salmesangtradisjonen samt i de mangfoldige andaktsbøkene som ble publisert her fra slutten av 1800-tallet og inn i nyere tid.
Samtidig, et møte med Anna Magdalenas notebok vil for noen trekke minnet tilbake til eventuell spilleundervisning i barndommen. Det er nemlig her vi finner stykker som Bachs Menuett, Marsj og Polonese vi drar kjensel på, i hvert fall når vi hører dem igjen. Derfor var det naturlig for BB å gå i samarbeid med Suzuki Viva i denne konserten. På samme måte som at Bergen Barokk arbeider fram arrangement og løsninger for framføring knyttet til kunnskap om repertoaret og perioden så tilfører utøverne i Suzuki Viva en klang og musisering som springer ut fra det kolossale arbeidet det er bare å lære å spille et instrument. Det er mulig at det er i dette forholdet at det helt unike i Bachs musikk kommer fram, – den har noe å tilføre både for den erfarne, profesjonelle som for den unge, utrente musikeren. Bachs egne ord om at musikken “skal tjene til sjelens oppbyggelse og sinnets rekreasjon” blir beskrivende for en sanselig erfaring. Musikk har mange fasetter og det ligger et stort spekter av estetikk i et menneskes livslange omgang med musikk.
Konserten skjer i samarbeid med Suzuki Viva, ensemble med fiolinelever ved Bergen kulturskole og deres leder Britta S. Vindenes.