• Programmet i Elverhøy kirke

    Elverhøy kirke 16. november 2025

    Konsert med Bergen Barokk og Ensemble Hyperborea

    KOMPONISTENE

    GIROLAMO FRESCOBALDI (1583-1643) 

    BARBARA STROZZI (1619-1677)

    GIOVANNI PAOLO CIMA (ca. 1570-1630)

    ANDRA FALCONIERI (1585-1656)

    ALESSANDRO SCARLATTI (1660-1725)

    PROGRAMMET

    FRESCOBALDI: Canzon Seconda 

    Canzona Canzon Terza 

    Gagliarda Prima

    Ave Virgo 

    STROZZI: Salve Regina

    FRESCOBALDI: Canzon Seconda – basso solo 

    FRESCOBALDI: Canzon Terza

    CIMA: Sonata a 2. Violino e violone

    STROZZI: «Lilla crudele»

    «Per un bacio»

    FALCONIERI: La Suave Melodia 

    SCARLATTI: Sconsolato rosignulo

    ENSEMBLET

    Frode Thorsen, blokkfløyte. Stefan Lindvall, fiolin. Siri Hilmen, cello. Hans Knut Sveen, cembalo. Berit Norbakken, sopran og Solmund Nystabakk, teorbe.

     Billetter kr. 200/100 til Vipps #82156 

    Konserten er arrangert med støtte fra Kulturdirektoratet, Fond for utøvende kunstnere og Bergen kommune.

  • Konsert med Bergen Barokk og Ensemble Hyperborea

    Siri Hilmen, Hans Knut Sveen, Frode Thorsen og Stefan Lindvall

    Konsert i Elverhøy kirke, Tromsø, søndag 16. nov. 2025, kl. 17.00

    De seks utøverne har samarbeidet i ulike kombinasjoner tidligere, og i denne konserten kombinerer de italienske sanger og flerstemmig instrumentalmusikk fra midten av 1600-tallet. Programmet spenner mellom avansert polyfoni, friske dansepartier og affekterte sanger.
    Ensemble Hyperboreas Berit Norbakken og Solmund Nystabakk har høstet lovord for sin inspilling av Barbara Strozzis sanger, og duoen har turnert med albumprogrammet på festivaler og konsertserier. Bergen Barokk har siden 1994 hatt en omfattende internasjonal konsertvirksomhet og gitt ut drøyt 20 CD-er på selskap i Norge, Sverige og England. Det er kjernebesetningen som besøker Elverhøy kirke: Frode Thorsen (blokkfløyter), Stefan Lindvall (fiolin), Siri Hilmen (cembalo) og Hans Knut Sveen (cembalo).

    Berit Norbakken og Solmund Nystabakk

    Konserten gjennomføres med støtte fra Kulturdirektoratet og Bergen kommune.

  • Barokk «i smitt og smau»

    Stefan Lindvall, Chien-Yu Chu, Hans Gunnar Hagen og Siri Hilmen i Bryggen museum

    I begynnelsen av mai opplevde publikum «Harmonien i smitt og smau», der orkesteret plasserte musikerne i mindre grupper som spilte på flere arenaer i Bergen. Under tittelen «BFO barokk» gikk Bergen Barokk inn i samarbeidet med kvartetten Stefan Lindvall, Chien-Yu Chu, Hans Gunnar Hagen og Siri Hilmen, som spilte alt fra det mest populære barokkmaterialet til de mer obskure komponistnavnene fra mer eller mindre gjemte/glemte tyske 1700-talls slott og kirker.
    Kvartetten deltok i serien 5. og 6. mai med konserter i Kronstadparken, Bryggen museum, Korskirken og på Klee Kaffe.

    Fra FaceBook, innlegg av Sigurd S. Sandmo

  • «Membra Jesu nostri»

    Bergen Domkor og Bergen Barokk framfører Dietrich Buxtehudes pasjonsverk. Bergen domkirke 18. april

    Konsertplakat for arrangementet Buxtehude Membra Jesu nostri.
    Plakatdesign: Siv Mannsåker

    Dietrich Buxtehude ferdigstilte samlingen på 7 kantater i 1680 som dedikasjon til Gustav Düben i Stockholm. Teksten i «Membra Jesu nostri patientis sanctissima» er basert på middelalderhymnen «Salve mundi salutare» og hver kantate innledes med et bibelsitat, hovedsakelig fra Det gamle testamente, og ett fra 1. Peters brev (kantate nr. 5).

    Musikken i hver av kantatene følger en struktur med en instrumental innledning, vokalensemble (bibelsitat), strofiske vers (hymnetekst) og en avslutning der vokalensemblet repeterer bibelsitatet.

    Det er ikke usannsynlig at de syv kantatene er planlagt framført enkeltvis til ulike messer eller Abendmusik (Buxtehudes konsertpraksis i Lübeck) gjennom pasjonstiden. Dette kan forklare at instrumenteringen i kantate nr. 6 er endret fra de andre. Samtidig er det, tematisk og strukturelt, god grunn til å gi en samlet framføring, – en betraktning av den lidende Kristi legemsdeler føtter, knær, hender, side, bryst, hjerte og ansikt.

    Sammen med sangere fra Bergen Domkor og dirigent Kjetil Almenning deltar Bergen Barokk i konserten i Bergen domkirke 18. april kl. 19.30.

  • Fra stjernene

    Konsert på Christinegaard Hovedgaard 23.2, kl. 14.00

    Medvirkende:
    Frode Thorsen, Stefan Lindvall, Siri Hilmen og Hans Knut Sveen

    Prosjekttittelen refererer til Galileo Galileis publikasjon Sidereus nuncius (Sendebud fra stjernene), der våre «stjerner» er musikere, aktive i en periode der bærere av forskning og kunnskap står i unåde hos makthavere med «riktig» verdensbilde. Kan det være en slags intellektuell flukt å spille kontrapunktisk musikk (jf Musica universalis og J. Keplers tanker om sfærenes musikk) når det copernikanske verdensbildet ikke er godtatt av kirkens menn? Konsertprogrammet tar utgangspunkt i det kontrapunktiske og beveger seg inn på fysisk bevegelse i danse- og sangmelodier samt til – i instrumental versjon – diktverk og madrigaler.

    Arrangør for konserten er Antikk Musikk.

  • J.S. BACH: MESSE I H-MOLL

    Godt nyttår!

    Vår første konsert i 2025 er framføringen av Johann Sebastian Bachs storverk «Messe i h-moll», i samarbeid med Bergen Domkor og Kjetil Allmenning. Konserten skjer i Bergen domkirke 9. februar – les mer om arrangementet her.

  • Programmet på Klee Kaffe

    Takk til alle som kom på vår strykende barokktrio-konsert den 10. desember på Klee Kaffe, og takk til arrangøren som laget flott ramme for det hele!

    Det vi spilte var:

    Michel Pignolet de Montéclair (1667-1737), «Plainte en Dialogue».
    Jean-François Dandrieu (1682-1738), fra Sonata nr.1 op.1
    Georg Matthias Monn (1717-1750), fra Partita a 3 nr.2
    Georg Philipp Telemann (1681-1767), fra Sonate for cello
    Domenico Scarlatti (1685-1757), Sonate (K.119), arr. Bergen Barokk
    Johann Sebastian Bach (1685-1750), Largo fra cembalokonsert i f-moll
    Nicolas Chédeville (1705-1782), Pastorale
    Eivor Fred, «Du gav bara löften» (1975), arr. Bergen Barokk

    De som spilte:
    Stefan Lindvall, Chien-Yu Chu, Siri Hilmen, Hans Knut Sveen

  • TRIOSPILL MED TILSNITT AV JUL

    Bergen Barokk på Klee Kaffe 10. desember kl. 19.30

    med
    Stefan Lindvall, Chien-Yu Chu, Siri Hilmen og Hans Knut Sveen

    Image of harpsichord and art picture of sheep

    Triobesetningen to fioliner og basso continuo er en av 16- og 1700-tallets mest tallrike i både publisert musikk og det som finnes i upubliserte manuskriptarkiver. I konsertprogrammet på Kaffe Klee byr vi på musikk av komponister med navn som ikke akkurat er mye nevnt i musikkhistoriske tekster og oversikter, – noe som inspirerer oss ekstra for å spille nettopp den musikken.
    Men førjulstidens fokus på tradisjon gir oss grunn til å ta fram litt mer kjente toner og komponistnavn, og kanskje helst ting som smaker litt peiskos og kryddervin.

    Konserten arrangeres av Klee Kaffe, med støtte fra Kulturdirektoratet og Bergen Kommune.

  • Sampling på barokk

    Samplet detalj fra «Stefanus»
    av Juan Correa de Vivar (1559)

    Konsert med Bergen Barokk og Stephan Meidell 20. nov. kl. 20.30
    i Gunnar Sævig Sal, Griegakademiet

    Med
    Stephan Meidell, Stefan Lindvall, Hans Gunnar Hagen, Siri Hilmen og Hans Knut Sveen

    Med 30 år som ensemble driver vi med mye tilbakeblikk i Bergen Barokk for tiden. Men vi har i alle år vært opptatt av at tidligmusikk er samtidsmusikk. Ordet «barokk» har konnotasjoner i ulike retninger. Betegnelsen ble på slutten av 1700-tallet brukt nedsettende i omtalen av overlessede, kompliserte og utdaterte uttrykk i kunst, arkitektur og musikk. Senere fikk begrepet en mer nøytral og til og med positiv betydning. I vår tid kan «barokk» også romme et hint om noe underfundig, skurrende og merkelig. Denne tvetydigheten inspirerer oss. Vi utforsker det barokke, men utfordrer gjerne stereotype oppfatninger.

    I konserten den 20. november tar vi for oss noe av de muikalske grepene og elementene som kjennetegner «barokk spillemåte» og setter dem inn i rammer som gjerne forbindes andre sjangre og samtidsmusikk. I to sett er det stykket «Passacaglio» av Biagio Marini (1655) som blir basis for improviserte framføringer, og mellom dem blir det en samtale med Stephan Meidell og samarbeidet i innspillingen «Temporal Gardening» (Aurora Records, 2023) som han ga ut med Bergen Barokk i fjor.

  • Endring

    Image of Thorsen and Sveen.
    Frode Thorsen og Hans Knut Sveen, 1994.

    Sykdomsforfall gjør at programmet for 10. nov. må endres. Men temaet mimring er det samme. Klipp og smakebiter fra tidligere innspillinger og prosjekt som «Suite Life», «A Holberg Recital» og annet står på planen. Frode Thorsen, Stefan Lindvall, Siri Hilmen og Hans Knut Sveen ser tilbake…