Kameleonen Telemann

Ny CD-innspilling lansert i november, – lanseringskonsert på nyåret.

I denne innspillingen på LAWO Classics har vi satt sammen et variert Telemann-program, med sonater, karakterstykker og suiter (partitas). Selv om bare tre musikere medvirker denne gangen kan du høre både solos, musikk for et soloinstrument og basso continuo og trestemmig musikk. Bergen Barokk har tatt med to sonater komponert i perfekt kanon, en øvelse som Telemann var en sann mester i. Dessuten får du høre en kombinasjon av instrumenter du neppe har hørt før: fagott og bassblokkfløyte («flauto fagotto») i samspill.
Tittelen «Telemann the Chameleon» viser til at Telemann var en suveren mester innenfor alle datidens stilarter og han blandet stiler på sin karakteristiske måte. Han skiftet altså – som kameleonen – stadig «farge», men samtidig var han alltid seg selv.
Musikerne på innspillingen er Frode Thorsen (blokkfløyter), Hans Knut Sveen (cembalo) og Adrian Rovatkay (fagott).

Posted in Nytt om Bergen Barokk | Leave a comment

Program 4. nov – Kongemusikk

Bymuseet i Bergen, “Latinskolen”, søndag 4. nov. kl. 14.00

Marin Marais (født 31. mai 1656 i Paris, død 15. august 1728 Paris)
Sonnerie de Sainte-Geneviève du Mont de Paris

Louis Couperin (født rundt 1626 i Chaumes-en-Brie, død 29. august 1661 i Paris)
Symphonie

François Couperin (født 10. november 1668 i Paris, død 11. september 1733 samme sted)
Premier Concert Royal

Louis-Antoine Dornel (ca. 1685 i Béthemont-la-Forêt – 1765 i Paris)
Sonate i D-dur

Jean-Marie Leclair (født 10. mai 1697 i Lyon; død 22. oktober 1764 i Paris)
Sonate i G-dur

Medvirkende:
Stefan Lindvall, fiolin
Siri Hilmen, cello
Hans Knut Sveen, cembalo

Posted in Nytt om Bergen Barokk | Comments Off on Program 4. nov – Kongemusikk

Kongemusikk

Christinegård på tidlig 1800-tall (kilde: Wikipedia, “Christinegård” )

Til ulike tider, på ulike måter og steder har konger holdt seg med kunstnere og spesielt musikere. Bakgrunnen og motivasjonen for dette var nok forskjellig, – om det var for å demonstrere kongens suverenitet, rikdom og makt for omverden eller fordi kongen selv hadde en genuin interesse for å selv lage musikk. Rundt disse kongene oppstod miljøer der ulike musikkpraksiser ble dyrket, enten i storskala orkester eller ned på spesifikke instrument og mer kammermusikalsk nivå. I andre program har Bergen Barokk fokusert på musikk for kongen selv (Solkongens hoff), og i denne konserten tar vi for oss musikk som kanskje kongen ikke engang hørte selv, uansett om notene ble publisert under titler som Concerts Royaux, – «kongemusikk».

Konserter:

  • Christinegård, Bergen, 3. nov kl 20.00
  • “Latinskolen”, Bymuseet i Bergen, 4. nov kl 14.00
Posted in Arrangement | Comments Off on Kongemusikk

Ung Barokk

Takk til Åsane Unge Strykere for flott samarbeid på konserten i Eidsvåg kirke 30. oktober. 

Posted in Arrangement, Sweet | Comments Off on Ung Barokk

Spurv i øyet

På forestillingen “Spurv i øyet” 27. okt. 2018 hørte du

  • “Spurv i øyet – sekstett i Hythe”, av Erik Bye
  • “Sonnerie de Sainte-Geneviève du Mont de Paris”, av Marin Marais
  • “Frena donna”, frottola i intabulasjon av Andrea Antico
  • “Musette”, av Jean-Marie Leclair
  • “Sonata i e-moll” (WK 150), av Carl Friedrich Abel
  • “Venus, du und dein Kind”, melodi av Jacob Regnart, kjent som “Auf meinen lieben Gott” eller “Fryd deg, du Kristi brud”
  • Fragmenter fra “Sonata representativa” av H.I.F. von Biber

Medvirkende:
Ragnhild Gudbrandsen
Stefan Lindvall
Siri Hilmen
Hans Knut Sveen

Posted in Nytt om Bergen Barokk | Comments Off on Spurv i øyet

Samarbeid med Drottningholms barockensemble

[:]

Posted in Nytt om Bergen Barokk | Comments Off on Samarbeid med Drottningholms barockensemble

On a Spinnet to Play

Konsert 2.9 kl 14.00 John Lunds plass 3, 2. etasje.

Da Griegakademiet ved årsskiftet 17-18 fikk tilbud om å ta over en større samling CD-plater med ensembler og musikere i HIP-kontekst, ble det naturlig å se på tidligmusikketasjen på John Lunds plass 3 som sted for å huse samlingen. Det var professorektepatet John og Hilary Birks som tilbød samlingen, som viser seg å være ca 1000 plater de hadde dubletter av. Gjennom kontakten for å planlegge og organisere samlingen kom det fram at de to hadde et engelskbygd spinett stående, som ikke var blitt vedlikeholdt på en stund. Cembalisten i Bergen Barokk, Hans Knut Sveen, tilbød å se over instrumentet og sette det i spillbar stand. Det er masterstudent på Griegakademiet, Thor-Halvor Straume, som arbeider med å plassere og katalogisere CD-samlingen.

Søndag 2. sept inviterer de involverte til en konsert og markering av at spinettet er klart og CD-samlingen på plass.

 

Posted in Arrangement, Nytt om Bergen Barokk | Comments Off on On a Spinnet to Play

Konsert “Suite Life”

Bergen Barokk fremfører Suite life (CD utgitt på LAWO) i konsertversjon 26.8. kl. 18.00 på Chagall. I den anledning markerer vi også at Frode Thorsen, som var med på opprettelsen av Bergen Barokk i 1994, fyller 60 år. I billettprisen inngår et glass velkomstdrikk (fra 17.00) og tapas etter konserten. Continue reading

Posted in Arrangement | Comments Off on Konsert “Suite Life”

Imitasjon, etterlikning og musikk

I Foreningen Antikk Musikks konsertsamarbeid med Bymuseet i Bergen presenterer vi på Damsgård hovedgård, lørdag 9. juni kl. 15.00, musikk som har ulike former for imitasjon som tema. Enten det dreier seg om direkte etterlikning av lyder rundt oss eller det er i form av å representere andre format som f.eks. opera i lite instrumentalensemble så blir gjerne utøver og lytter styrt av forsøket på å gjenkjenne “originalen”. 

Visste du, forresten, at musikere til langt inn på 1700-tallet debatterte i hvilken grad det kunne aksepteres at musikk imiterte dyrelyder, og at dersom man skulle gjøre slikt så måtte man holde seg til å imitere fugler? Derfor ble det gjerne heftige disputter når Vivaldi imiterte en hund i en av fiolinkonsertene “Årstidene” eller når Händel brakte levende dyr inn på scenen i noen av sine operaer. Bakgrunnen for dette lå i antikke prinsipp om etterlikning (Platon og mimesis).

Les mer om programmet på Bymuseets hjemmesider.
Vi lover ikke elefanter på Damsgård, men vi tar sjansen på noen dyrelyder…

Posted in Arrangement | Comments Off on Imitasjon, etterlikning og musikk

Musikksalong 29 april – konsert

På Musikksalong, Chagall, 29.4.2018 kl 20.00 spiller Stefan Lindvall, Siri Hilmen og Hans Knut Sveen musikk av Westhoff, JS Bach, Stradella og Walther. I tillegg presenterer de et knippe toner fra de store øyene i vest, inspirert av musikeren og komponisten Seán ò’Riada. Spesielt invitert gjest er sopran Mari Galambos Grue, med Geir Johnsons «Talking/Singing» (1992). Se henne framføre stykket tidligere i år på Fakultet for kunst, musikk og design.

Program 

J Walther: Sonata

JS Bach: Sonate for fiolin og cembalo 

G Johnson: Talking/Singing

“Gælisk avsnitt”

Westhoff/Stradella: «sonatefusjon»

Posted in Arrangement | Comments Off on Musikksalong 29 april – konsert