HOLBERGDAGEN

Ludvig Holberg. Source: Wikipedia

Ludvig Holberg. Source: Wikipedia

3. desember er Ludvig Holbergs fødselsdag. Den Nationale Scene har sin årlige Holbergmatine kl. 12.00, Det nyttige selskab bekranser Holbergstatuen utpå ettermiddagen.
 Nytt av året er ”Holbergdebatten” arrangert av Holbergprisen. Den finner sted på Litteraturhuset lørdag 3. Desember kl. 15.00.

 Kl. 18.00 vil Bergen Barokk, også på Litteraturhuset, markere dagen med en konsert viet musikeren Ludvig Holberg. Bergen Barokk fremfører musikk av Holbergs italienske favorittkomponist Corelli, men også av komponisten samt Holbergs venn og første biograf; Johann Adolph Scheibe.
Konserten finner sted i Olav H. Hauge og det vil selvsagt være mulig å ta seg et glass underveis. Programmet kommenteres av Frode Thorsen, Bergen Barokks Holberg-kjenner.
Musikerne i Bergen Barokk i konserten er Frode Thorsen (blokkfløyte), Paule Prefontaine og Stefan Lindvall (barokkfioliner), Siri Hilmen (barokkcello) og Hans Knut Sveen (cembalo).
På Bergen Digital Studio har Bergen Barokk gitt ut tre CD-er som tematiserer Holbergs musikalske preferanser.
Konserten er et samarbeid mellom Holbergprisen og Bergen Barokk og skjer med støtte fra Bergen kommune og Norsk kulturråd.

Posted in Arrangement | Leave a comment

Ung Barokk på Litteraturhuset

Image from earlier Ung Barokk

Fra Ung Barokk, Bergen skolemuseum, 2014

I samarbeid med Suzuki Viva og Bergen kulturskole inviterer Antikk Musikk og Bergen Barokk til samspill mellom unge og mer erfarne musikere på barokkområdet. I to dager har strykerelevene ved Bergen kulturskole og musikere fra Bergen Barokk arbeidet sammen om et program av hovedsakelig Henry Purcell. Gjest er danseren, gitarspilleren og fortelleren Steven Player, fra England, som har øvd med musikerne i bla. å spille og danse samtidig. Konserten starter kl. 14.00, er gratis for besøkende, og varer ca 45 minutter.

Med støtte fra Bergen kommune og Norsk kulturråd.

Posted in Arrangement, Nytt om Bergen Barokk | Comments Off on Ung Barokk på Litteraturhuset

Bergen kirkeautunnale – Kunstgarasjen

liten_cropped-dsc0616_photo-eirik-k-oedegaard-kopiI Kunstgarasjen, som del av programmet for Bergen kirkeautunnale, trer Bergen Barokk inn i utstillingslokalet med repertoar vi kjenner igjen som 1600 og 1700-talls musikk. Men når de bryter den musikken med  improvisert materiale, så gjør de det for å framkalle reaksjon og tanker om hvordan lyd skaper kontekst, narrativer og assosiasjoner. Continue reading

Posted in Arrangement | Comments Off on Bergen kirkeautunnale – Kunstgarasjen

Vi spilte

Image from BBs FB page

Faksimile fra BBs Facebookside

9 september, i Tårnsalen, med BIT20 klubb:
J. Paisible: Grave & Allegro
F. Couperin: Les calotin et les calotines
F. Couperin: Les fauvetes plaintives
A.-D. Philidor: Rondeau ensuite

Posted in Arrangement, Nytt om Bergen Barokk, Sweet | Comments Off on Vi spilte

Anmeldelser “Suite Life”

LWC1096_3e4d81_rszd_2Siste CD-utgivelse med Bergen Barokk, “Suite Life” på LAWO Classics (utgitt mars 2016) har blitt omtalt i norske og utenlandske media. Klikk her for en samling faksimiler av anmeldelser

 

Press-SuiteLife

Posted in Artikler, Nytt om Bergen Barokk | Comments Off on Anmeldelser “Suite Life”

HEY, STOP, WATCH THAT SOUND!

BB-og-sauBergen Barokk ble med på åpningen av Lossius’/Welsh’ “The Atmospherics, 5. Stop, Hey, Watch That Sound!” 18 juni 2016, på Sogn og Fjordane kunstmuseum i Førde. Før åpningen av installasjonen spilte vi en konsert i kafeen på museet og deretter gikk alle inn i utstillingslokalet hvor installasjonen gikk og vi fortsatte samspillet med den:

Posted in Arrangement, Nytt om Bergen Barokk, Sweet | Comments Off on HEY, STOP, WATCH THAT SOUND!

Kosmopolitten Georg Fr. Händel – konsert 28. februar

Georg Friedrich Händel var en av de betydeligste kosmopolitter i musikklivet på 1700-tallet. Han var bereist, skolert og inspirert av alle de viktige stilistiske retninger i sin samtid. I en del verk er han stilistisk progressiv, uten at det blir noen hovedsak for ham. I Händels kammer- og orkestermusikk finner man svært mange omarbeidelser og arrangementer av satser og partier fra hans operaer. Likevel fremstår disse verkene med en kvalitet som tåler sammenligning med det beste av Telemann, Corelli og Bach.

Programmet:

Ouverture fra Rinaldo (Walsh arr. 1711)

Triosonate HWV 386 i h-moll

Duetto ”Scherzano sul tuo volto”, Aria ”Lascia ch’io pianga” og duetto ”Fermati! Armida” fra Rinaldo

Aria con variazioni for Cembalo solo

Triosonate HWV 389 i F-dur

Utøvere: Frode Thorsen, Stefan Lindvall, Siri Hilmen, Hans Knut Sveen

Posted in Arrangement | Comments Off on Kosmopolitten Georg Fr. Händel – konsert 28. februar

Noe for bassblokkløyte og fagott?

Det står musikk av Telemann, Fasch og Paisible på programmet når Bergen Barokk inviterer til konsert søndag 6. desember, kl. 14.00. I slutten av november var Bergen Barokk i Vaksdal kirke og spilte inn musikk for blokkfløyte, fagott og cembalo, og det er med stor glede at det har lykkes oss å få med oss fagottisten Adrian Rovatkay med på konserten på Latinskolen. Adrian er bosatt i Berlin og er kjent for sitt eminente spill på barokkfagott og dulcian med mange framstående ensembler, og fra Bergen Barokks siste CD i serien “Harmonischer Gottesdienst”.  På søndag opptrer han med Frode Thorsen, Siri Hilmen og Hans Knut Sveen. Konserten arrangeres av Foreningen Antikk Musikk og Holbergdagene, med støtte fra Norsk kulturråd og Bergen kommune.

Posted in Arrangement | Comments Off on Noe for bassblokkløyte og fagott?

Opptak fra “Prolog” (1 Nov 2015, Bergen Domkirke)

Posted in Nytt om Bergen Barokk, Sweet | Comments Off on Opptak fra “Prolog” (1 Nov 2015, Bergen Domkirke)

Prolog til Mozarts Requiem

Bergen Barokk ble invitert av domkantor Kjetil Almenning, til å delta med en introduksjon til et av verdens sikkert mest spilte og kjente klassiske verk, på Bergen kirkeautunnale 1 november. Det viste seg å være en utfordring som vanskelig lot seg løse ved å spille annen komponert musikk. Derfor tok Hans Knut Sveen utgangspunkt i materiale han og Lene Langballe, utøver på sinke, bosatt i Danmark, har arbeidet med for en tid tilbake.
Stykket er teknisk sett ingen prolog, hvis vi tenker at den skal løfte fram og presentere elementer eller poenger fra Mozarts musikk. Men den sikter heller mot å legge en grunnstemning for Requiem, ved å trekke oppmerksomheten inn mot klangbehandling, melodiføringer og stemninger, som Mozart’s messe er full av. Materialet i prologen er hentet fra motetten Pulchra es, komponert av Giov.Pierluigi da Palestrina (1525-1594), senere utsmykket gjennom såkalte diminusjoner av en annen stor musiker, Ricardo Rognoni (1550-1629).
Det er Rognonis diminusjoner, nærmest improvisatoriske linjer, Lene Langballe framfører, opp mot et elektronisk lydbilde med Hans Knut Sveen.

Hør Lene Langballe og Hans Knut Sveen spille motetten og diminusjonene 5. nov. 2014 i St. Jakob kirke, Bergen.

Posted in Arrangement | Comments Off on Prolog til Mozarts Requiem