Categories
Nytt om Bergen Barokk

Partita, sinfonia, sonata og passacaglia

Fiolinistene Stefan Lindvall og Chien-Yu Chu, cellisten Siri Hilmen og cembalist Hans Knut Sveen utgjør Bergen Barokk i konserten på Christinegaard Hovedgaard den 11. februar kl. 14.00.

Programmet er satt sammen av musikk fra komponister i Østerrike på 16- og 1700-tallet:
For musikere er han spesielt kjent som skolemesteren i kontrapunkt, Johann J. Fux. Hans lærebok «Gradus ad parnassum» (1725) er fortsatt i bruk i undervisningen på høgskoler og universiteter, noen steder sågar i sin opprinnelige form, men vanligvis som hovedgrunnlag for nyere læreverk innen arten. Som musiker var han imidlertid svært produktiv, og stykkene som presenteres i dette programmet bærer ikke spesielt preg av klassisk kontrapunkt, selv om en av delene er gjennomført i såkalt streng kanon (stemmene er nøyaktig like, men forskjøvet).
En annen østerriker, fra noen år tidligere, er Johann H. Schmelzer. Hans begeistring for sekkepipe kommer til uttrykk gjennom stykket «Polnische Sackpfeiffen», som imiterer lyden og melodiene som knyttes til de populære geiteskinnsinstrumentene.
Vincenzo Albricis vakre Sinfonia er stykket som holder en ørliten tråd mellom Skandinavia og det rike musikklivet i Sentral-Europa på 1600-tallet. Gjennom oppdrag for og kontakt med dronning Christina av Sverige er en del av hans musikk, blant annet denne sinfoniaen, å finne i Düben-samlingen ved Uppsala universitet.
De møttes neppe, siden de var engasjert ved hoffet i Pfalz-Neuburg til forskjellig tid, men Albrici og Biagio Marini var typiske påvirkere av italiensk stil i de østerrikske miljøene. Marinis Passacaglia er et eksempel på den inderlig uttrykksfulle stilen som kjennetegner musikken for strykeensembler der gjennom 1600 og godt inn i 1700-tallet.

Arr.: Antikk Musikk, med statte fra Bergen kommune, Bergens riksmålsforening og Kulturdirektoratet.