• Nel pensar che sei l’oggetto

    En ivrig lytter har lagt ut “Nel pensar che sei l’oggetto” fra Händel Solo Cantatas på YouTube. Vi er lykkelig smigret for både initiativ og kommentarer…

     

  • Bach – Matteuspasjonen

    Langfredag, 22. april kl. 19.00 åpner Bergen Domkirke for et stort samarbeidsprosjekt mellom KorVest, Barokksolistene, Bergen Barokk og Bergen Domkirke i framførelsen av J.S. Bachs “Matteuspasjon”. Etter (faktisk før) at domkantor Kjetil Almenning startet i jobben i Domkirken har han innledet samarbeid med et stort antall aktører både i og utenfor Bergen for å skape et allsidig og kvalitativt musikktilbud i kirken.

    I flere produksjoner har Bergen Barokk siden 2009 vært involvert i mange interessante prosjekt (se tidligere poster her) og produksjonen denne påsken kan sies å være en foreløpig topp på samarbeidsrekken. Leder for instrumentalensemblet er Bjarte Eike, som er kunstnerisk leder for Barokksolistene og sentral musiker i konserter og innspillinger med Bergen Barokk gjennom mange år. KorVest utgjør vokalensemblet og består av 24 sangere. Bergen Barokk deltar med 9 av de 24 musikerne, deriblant Mikko Perkola (solist viola da gamba) og Hans Knut Sveen (orgel). Vokalsolister er Berit Norbakken Solset (sopran), Marianne Beate Kielland (mezzo), Mikael Stenbäck (tenor), Johannes Weisser (baryton) and Adam Riis (evangelist). Dirigent er domkantor Kjetil Almenning.

    Relevante lenker: Kirkemusikk i Bergen (Bergen Domkirke)KorVestBarokksolistene.

  • Samarbeid i Bergen Domkirke

    Konserten 20. mars med Spir, Currentes og Bergen Barokk i samarbeid med Bergen Domkirke menighet (www.kirkemusikkibergen.no) var et fint samarbeid mellom mange og et hyggelig møte med et nytt vokalensemble fra Bergen. I programmet “Ascendes in altum” var det musikk fra 1500-tall (og litt til) i kombinasjon med kormusikk av Paul Patterson.

    BB, Currentes and Spir in Bergen CathedralBB, currentes og Spir på generalprøve 20/3 (foto: HKS)

     

  • FRANSK KIRKEMUSIKK I BERGEN DOMKIRKE

    Bergen Barokk og Ingeborg Dalheim møtes i en konsert i Bergen Domkirke 17. oktober. På programmet står verkutdrag og soloer av blant andre Fr. Couperin, Marc-Ant. Charpentier og J.-Philippe Rameau.

    Fransk kirkemusikk stod nokså spesielt i den katolske kirken under Ludvig 14s siste 10-15 leveår. Ved siden av at man hadde dyrket fram et ganske storslagent musikerapparat i Chapelle Royale så kunne det virke som at den melankolske og helseplagede monarken hadde en hang til å høre mer kontemplativ og åndelig intimere musikk. Slik byr vi på et aldri så lite brudd med det grandiøse vi gjerne forbinder med Lully-stilen og gir publikum en konsert i “kirkelig kammerstil”.

    Som en kommentar fra vår egen tid har Ingeborg Dalheim satt opp et utvalg fra Lasse Thoresens “Sacred Songs”, musikk som tross forskjell i både tid og tonespråk kanskje kan hevdes å sikte mot de samme vokale målene, – virtuositet i detaljrikdom og klangfarger.

     

  • TERSLØSEGÅRD, LUDVIG HOLBERG MUSEUM

    26. september besøker Bergen Barokk Ludvig Holberg Museum, Tersløsegaard, Danmark.

    Det blir sonater av Georg Philipp Telemann (1681–1764) samt “Dandser fra den danske skueplads” av Carl August Thielo (1707–1763). Litt om sistnevnte, redigert fra Det kongelige biblioteks nettside:

    Med den religiøse Christian d. 6.s død i august 1746 forandrede det københavnske kulturliv sig drastisk. Nu blev det igen muligt at opføre skuespil. I december samme år søgte og fik Thielo tilladelse til at opføre danske skuespil i henhold til “den Plan som forhen af Os elskelige Ludvig Holberg er bleven lagt”, og i april 1747 havde det første stykke, Den Politiske Kandestøber, premiere i traktør Christen Bergs hus i Læderstræde, hvor det spillede indtil udgangen af året. Thielo var nu med Holbergs støtte leder af Den Danske Skueplads, men der kom hurtigt problemer, da Thielo også ville profilere sig som skuespilforfatter. Her oversteg ambitionerne evnerne med det resultat, at skuespillerne nægtede at opføre en række stykker, som Holberg omtalte som nogle “vanskabte og ublu smaa Skuespil, som vare komne for Lyset og var forfattede saaledes, at alle fornuftige Folk væmmedes derved og forargede sig derover”. Enden på misèren blev, at Thielo måtte opgive sin direktørtitel og herefter virkede som musikalsk rådgiver, arrangør, klaverstemmer, nodeskriver og akkompagnatør i orkestret.

    Som en fransk inspiration indtog musikken en vigtig rolle i forestillingerne på Den Danske Skueplads med både indlagte sange og mellemaktsmusik på programmet, og i perioden 1751-61 samlede og udgav Thielo de sange, der var blevet brugt i forestillingerne – nogle havde været trykt før.

    De fleste af samlingerne bringer melodierne for sangstemme og bas. Han angiver dog selv, at alle samlingerne både kan synges og spilles på diverse instrumenter som klaver, violin og traversfløjte. Blandt Thielos egne bidrag var der flere viser til Holbergs komedier.

     

  • PROGRAM FOR KONSERT – KAFE KNØDEREN

    Frode Thorsen, Jostein Gundersen og Hans Knut Sveen spiller flg. i kveld:

    • Anon: Old Simon The King
    • A. Falconieri: “Brando Lo Spiritillo
    • H. Purcell: Round O
    • A. Falconieri: Corrente dicha la Mota
    • J.K.F. Fischer: Preludium & Chaconne
    • A. Falconieri: Brando dicho el Melo
    • J.K.F. Fischer: Sarabande
    • A. Falconieri: Suave Melodia og Su Corrente
    • B. Storace: Ciaccona
    • Fra Mestmachers notebok: No. 80 Paysane, No. 61 Menuet Amoer, No. 128 Aria, No. 77 Contilliong
    • G. Frescobaldi: Canzona seconda a due canti
    • Fra Mestmachers notebok: No. 78 Contilliong, No. 79 B_y_n til Rotschild, No. 71 Cavalier Dantz, No. 89 Engels Dantz
    • G. Frescobaldi: Canzona quarta a due canti
    • Fra Mestmachers notebok: No. 58 Polonoise, No. 122 Engels Dantz, No. 102 Polonoise, No. 248 Aria

     

  • FANTES DET GAMMELDANS PÅ 1700-TALLET?

    Vi har en sterk tradisjon for å tolke musikk av Bach, Händel, Telemann og Couperin i rammene av en klassisk utøverstil som i all hovedsak er blitt dannet i konsertsalene. Musikken er komponert for lytting og kulturen vi har bygget i vår konserttradisjon er å gi et optimalt rom for konsentrert lytting. Men er alle dansesatsene i barokkomposisjonene utelukkende skapt for slik konsentrert lytting? Ikke alle dansesatser i 1700-talls-repertoaret er stilistiske foredlede danseformer, de er like gjerne former for prosesjonsdanser eller mer rustikke “landsens” dansetyper som Bouree, Gavotte, Gigue for å nevne noen.

    Image from Mestmachers music book 

    Aria 248, utdrag fra Jørgen Mestmachers Notebok.
    Faksimile fra Griegakademiets biblioteks nettsider

    I materialet vi finner i “Jørgen Mestmachers Notebok”, et musikkmanuskript fra bergensk 1700-tall, er det en blanding av 261 stiliserte danser, ganske enkle og tilforlatelige melodier i tillegg til mer komponert musikk som ikke er i danseform. De er samlet i nummerert rekkefølge og med ett unntak ikke satt opp i noen organisert serie som for eksempel suite. Notesamlingen kan være tenkt som en samling lærestykker for klaver eller andre instrument eller den kan ha tjent som notebok for større og mindre ensembler ved sammenkomster med dans. For utøvere blir møtet med en slik notesamling utfordrende. Hvordan kan vi tenke oss den beste framføringen av repertoaret i “Jørgen Mestmachers Notebok”? I tillegg til spørsmål om instrumentering blir spørsmålet om stil stadig mer påtrengende. Musikken har de klare tegnene på “typisk” barokkmusikk, samtidig har melodiene mindre distanse til selve dansen. Der Johann Seb. Bach holder en form for avstand til det burleske og kroppslige, selv når han skriver Burlesker og bondedanser, napper melodiene i Jørgens notebok oss i dansefoten og vi glemmer at vi spiller fra erverdige flere hundre år gamle manuskript.

    Det er selvsagt mulig at det er vissheten om musikalsk kanon som styrer disse inntrykkene. Ville vi ha hørt musikken annerledes om vi ikke visste at den var laget av for eksempel Bach eller om den var funnet i en samling som i musikkvitenskapelig forstand betegnes som et provinsielt manuskript? Spørsmål om stil lar seg best utforske gjennom utøving. En hver tradisjonsdiskurs har en tendens til å tette skottene mellom de ulike meningsrommene mens en utprøving av musikken gjennom framføring gir en direkte kontakt med materialet, både for lytter og utøver. Derfor har Bergen Barokk og Currentes ved Frode Thorsen, Jostein Gundersen og Hans Knut Sveen gått sammen om et knippe stykker fra “Jørgen Mestmachers Notebok” og annen, komponert musikk for å balansere på linjen mellom tradisjonsstil og stiltradisjon. Programmet er en blanding av det norske og den mest eksotiske motsetningen, 1600-talls canzonaer fra Napoli og Roma. Et av de italienske stykkene er en bearbeidelse av et cembalostykke, B Storaces store Ciaccona. I tillegg til stilistisk problematikk får vi her et idiomatisk spørsmål; hva skjer med melodiske linjer når de “flyttes” fra et klimpreinstrument til fløyter som nettopp understrker og framhever melodiens styrker og kanskje svakheter?

    Gammeldans var neppe gammel nok på 1700-tallet, men det er ingen tvil om at dans stod sentralt som musikalsk fundament. Derfor blir det denne gangen naturlig å trekke ut av konsertsalen og heller presentere musikken i omgivelser der man kan roe ned og kanskje ta seg et glass under lyttingen. Publikum inviteres på kafe, nemlig Knøderen i Nygårdsgaten. Mer velegnet sted for bergensmusikk kan neppe tenkes.

    Kafé Knøderen,
    Lyder Sagensgt 22 (hjørnet Lyder Sagensgt./Nygårdsgt)
    Onsdag 12. mai kl 19.00
    Arr. Foreningen Antikk Musikk