Categories
Nytt om Bergen Barokk

Harmoni og skarpe kant(at)er

Utforsker man musikken til Georg Philipp Telemann blir man oftest slått av spennvidde, kunnskap, oppfinnsomhet og originalitet den produktive musikkdirektøren i Hamburg utviste. Han skrev musikk for alle mulige ensembletyper og bidro med musikk som kunne spilles overalt, fra katedraler til kneiper. Han kunne spille på såvel historisk, geografisk og religiøs tematikk, og med en viss økonomisk sans sørget han i tillegg til å publisere mye av materialet, slik at musikken ble utbredt i hans samtid, samt at ettertiden har fått tilgang til det musikalske universet han befant seg i.

En knapp times konsert med fire utøvere kan ikke beskrive den rikheten, men i programmet på Christinegaard Hovedgaard vil Bergen Barokk presentere noen av disse kvalitetene, i tillegg til at Telemanns sans for praktisk tilrettelegging gjorde mye av musikken mer tilgjengelig enn vanlig. I forordet til kantatesamlingen «Harmonischer Gottesdienst» foreslår han for utøverne å tilpasse instrumentalbesetningen til det man har for hånden, – man kan gjerne la større grupper spille med på samme stemme i stedet for soloinstrument og skulle ariene ikke passe helt for sangeren eller man skulle ønske å gjøre kantatene uten sanger så foreslår han å bytte med et soloinstrument.

Bergen Barokk ønsker deg velkommen, – vi lover kun én ting – vi skal kanskje ikke synge.

Christinegaard Hovedgaard, 12. juni kl. 14.00
Arrangør: Antikk Musikk
Medvirkende:
Frode Thorsen, blokkfløyte
Stefan Lindvall, fiolin
Siri Hilmen, cello
Hans Knut Sveen, cembalo